Београд, 13.06.2012.

Пресуда II-2 УЖ 584-12-заштита изборног права

Република Србија
УПРАВНИ СУД 
II-2 Уж. 584/12
13. јун 2012. године
Б е о г р а д


У ИМЕ НАРОДА

                      

Управни суд, у већу састављеном од судија: Томислава Медведа, председника већа, Драгана Јовановића и Јелене Тишма-Јовановић, чланова већа, са судијским помоћником Сандром Газетић, као записничарем, решавајући о жалби Реџепа Абазија, овлашћеног лица за подношење Изборне листе “DEMOKRATSKA UNIJA ALBANACA”, против решења Изборне комисије Општине Медвеђа, број 013-346/2012-01-39 од 11. јуна 2012. године, у предмету заштите изборног права, у нејавној седници већа одржаној дана 13. јуна 2012. године у 14,20 часова, донео је



П Р Е С У Д У

  
1. Жалба се ОДБИЈА против решења Изборне комисије Општине Медвеђа, број 013-346/2012-01-39 од 11. јуна 2012. године, у делу којим је тачком 2. диспозитива одбијен приговор жалиоца против закључка Изборне комисије Општине Медвеђа, број 013-346/2012-01-26 од 9. јуна 2012. године .

2. Жалба се ОДБАЦУЈЕ  против решења Изборне комисије Општине Медвеђа, број 013-346/2012-01-39 од 11. јуна 2012. године, у делу којим је тачком 1. диспозитива одбијено проглашење Изборне листе “DEMOKRATSKA UNIJA ALBANACA” за избор одборника Скупштине Општине Медвеђа на локалним изборима расписаним за 24. јун 2012. године.  


О б р а з л о ж е њ е

  

Жалбом, која је преко Изборне комисије Општине Медвеђа достављена овом суду 12. јуна 2012. године у 21,30 час, жалилац наводи да је Изборна комисија Општине Медвеђа ожалбеним решењем повредила закон када је тачком 1. диспозитива тог решења одбила проглашење Изборне листе “DEMOKRATSKA UNIJA ALBANACA” за избор одборника Скупштине Општине Медвеђа на локалним изборима расписаним за 24. јун 2012. године, а тачком 2. диспозитива истог решења  одбила приговор жалиоца против закључка Изборне комисије Општине Медвеђа, број 013-346/2012-01-26 од 9. јуна 2012. године. Сматра да није било места да се једним решењем одлучује о суштински две правне ствари, те да није било могуће одбити проглашење Изборне листе пре него што је коначно одлучено о приговору на наведени закључак. Додаје да није ни било разлога да се подносиоцу Изборне листе налаже да отклони недостатке листе, којих и нема, јер је сва потребна документација за проглашење изборне листа била уредна. Са изнетих разлога предлаже Управном суду да по оцени навода жалбе и увида у списе предмета донесе пресуду којом ће усвојити жалбу и поништити ожалбено решење, а затим да мериторно реши ову изборну ствар тако што ће донети решење којим се проглашава наведена изборна листа. 
  
У одговору на жалбу, који је достављен овом суду, са списима, 12. јуна 2012. године у 21,30 час, Изборна комисија Општине Медвеђа наводи да је ожалбено решење донето у свему на законит начин и предлаже да Суд одбије жалбу, уколико је не одбаци као превремено поднету.
  
Одлучујући о поднетој жалби, на основу одредбе члана 54. став 1. и 3. Закона о локалним изборима (“Службени гласник РС”, број 129/07, 34/2010 и 54/11), оценом навода жалбе, одговора на жалбу и достављених списа предмета, Управни суд је нашао да жалба  није основана у делу којим је тачком 2. диспозитива ожалбеног решења одбијен приговор жалиоца против закључка Изборне комисије општине Медвеђа, број 013-346/2012-01-26 од 9. јуна 2012. године. 
  
Из списа предмета произлази да је на седници Изборне комисије Општине Медвеђа одржаној 9. јуна 2012. године, о чему постоји записник, донет закључак, број 013-346/2012-26, којим се подносиоцу Изборне листе “DEMOKRATSKA UNIJA ALBANACA” налаже да у року од 48 часова од пријема тог закључка отклони недостатке који су сметња за проглашење те листе, тако што ће доставити обрасце Изборне листе кандидата за одборнике Скупштине Општине Медвеђа (СО-1), Овлашћења за подношење изборне листе (СО-2), Изјаве о прихватању кандидатуре за одборнике Скупштине Општине Медвеђа (СО-5), Списка бирача који подржавају листу кандидата за одборнике Скупштине Општине Медвеђа (СО-7) и Изјаве најмање 200 бирача да подржавају ову листу кандидата за одборнике Скупштине Општине Медвеђа (СО-7/а) са правилно уписаним називом подносиоца изборне листе, онако како је уписано у Регистру политичких странака, као и унетим називом изборне листе у складу са називом подносиоца листе. Ово због тога што је утврђено, а ни међу странкама није спорно, да је назив подносиоца Изборне листе на наведеним обрасцима уписан на српском језику латиничним писмом и на албанском језику албанским писмом, а у Регистру политичких партија  је наведена партија регистрована под називом “Демократска унија албанаца – Unioni demokratik Shqiptar” при чему је назив на српском језику исписан ћириличним писмом, а назив на албанском језику албанским писмом.  Из списа произилази да је жалиоцу тај закључак уручен 9. јуна 2012. године у 14,22 часова, те да је истог дана у 15,55 часова изјавио приговор на закључак, који се такође налази у списима, у коме наводи да је поднета документација у свему уредна, јер би било довољно и да  је попуњена само на албанском језику и албанским писмом. Најзад, у списима се налази и записник са седнице Изборне комисије одржане 11. јуна 2012. године, на којој је донето ожалбено решење, из кога произилази да је одбијен жалиочев приговор на наведени закључак. 

Одредбом члана 22. Закона о локалним изборима (“Службени гласник РС”, број 129/07 и 54/11), прописано је да се назив изборне листе одређује према називу политичке странке која подноси листу, а у назив се може укључити име и презиме лица које политичка странка одреди као носиоца изборне листе. Према одредби члана 30. став 1. Упутства за спровођење избора за народне посланике Народне скупштине и избора за председника Републике расписаних за 6. мај 2012. године – пречишћени текст (“Службени гласник РС”, број 29/12), ако изборну листу подноси политичка странка, дужна је да у изборној листи свој назив као подносиоца изборне листе наведе према називу из акта о регистрацији политичких странака, док је одредбом члана 31. став 1. истог упутства, прописано да ако изборну листу подноси политичка странка, назив изборне листе мора да садржи назив политичке странке из акта о регистрацији. Надаље, према одредби члана 18. став 1. Закона о политичким странкама (“Службени гласник РС”, број 36/09), назив политичке странке мора бити на српском језику и ћириличком писму, а према ставу 2. истог члана, назив политичке странке националне мањине, ако је то предвиђено статутом, може бити и на језику и писму националне мањине, при чему се назив на језику и писму националне мањине уписује у Регистар после назива на српском језику и ћириличком писму. Најзад, одредбом члана 19. став 2. Закона о политичким партијама, прописано је да се назив политичке странке употребљава у правном саобраћају у облику у коме је уписан у Регистар.

  
Имајући у виду чињенично стање утврђено у поступку доношења ожалбеног решења, а које ни жалилац у суштини не спори, као и наведене одредбе закона, Управни суд налази да није повређен закон на жалиочеву штету када је тачком 2. диспозитива ожалбеног решења одбијен његов приговор на наведени закључак Изборне комисије од 9. јуна 2012. године. Ово због тога што, и по налажењу Суда, наведена изборна листа садржи недостатке који су сметња за њено проглашење, будући да је назив подносиоца Изборне листе на наведеним обрасцима уписан на српском језику латиничним писмом и на албанском језику албанским писмом, а у Регистру политичких партија  је наведена партија регистрована под називом “Демократска унија албанаца – Unioni demokratik Shqiptar” при чему је назив на српском језику исписан ћириличним писмом а назив на албанском језику албанским писмом. Зато је жалиоцу правилно, у смислу члана 25. став 2. Закона о локалним изборима, поменутим закључком наложено да у законом прописаном року отклони наведене недостатке изборне листе, а затим, такође правилно, ставом 2. диспозитива ожалбеног решења одбијен његов приговор на наведени закључак. 
                      
Код оваквог стања ствари Суд налази да није основан жалиочев захтев да Суд својом одлуком мериторно реши овај изборни спор, односно да прогласи наведену изборну листу, у смислу члана 55. Закона о локалним изборима.
  
Са изнетих разлога, налазећи да ожалбеним решењем у делу под тачком 2. диспозитива није повређен закон на жалиочеву штету, Управни суд је одлучио као у ставу 1. диспозитива ове пресуде, применом одредбе члана 54. став 3. Закона о локалним изборима и сходном применом одредбе члана 40. став 2. Закона о управним споровима („Службени гласник РС“, број 111/09).
Оцењујући жалбу против ожалбеног решења у делу којим је тачком 1. диспозитива одбијено проглашење Изборне листе “DEMOKRATSKA UNIJA ALBANACA” за избор одборника Скупштине Општине Медвеђа на локалним изборима расписаним за 24. јун 2012. године, Управни суд је нашао да жалбу треба одбацити. 

Одредбом члана 52. став 1. Закона о локалним изборима, прописано је да бирач, кандидат за одборника или предлагач кандидата има право да поднесе приговор изборној комисији јединице локалне самопураве због неправилности у поступку кандидовања, спровођења, утврђивања и објављивања резултата избора, а ставом 2. да се приговор подноси у року од 24 часа од дана када је донета одлука, односно извршена радња или учињен пропуст. Одредбом члана 53. став 1. наведеног закона, прописано је да ће изборна комисија донети решење у року од 48 часова од пријема приговора и доставити га подносиоцу приговора, а одредбом члана 54. став 1. истог закона, прописано је да се против решења изборне комисије може изјавити жалба Управном суду у року од 24 часа од достављања решења.
 
 У конкретном случају поднетом жалбом се оспорава ожалбено решење у делу којим је тачком 1. диспозитива одбијено проглашење Изборне листе “DEMOKRATSKA UNIJA ALBANACA” за избор одборника Скупштине Општине Медвеђа на локалним изборима расписаним за 24. јун 2012. године, а којим очигледно није одлучено о приговору (изјављеном због неправилности у поступку кандидовања, спровођења, утврђивања и објављивања резултата избора), па ова жалба није дозвољена. Ово тим пре што се у списима налази и жалиочев приговор Изборној комисији Општине Медвеђа поднет 12. јуна 2012. године, којим он оспорава наведени део ожалбеног решења, па ће жалилац моћи да остварује  заштиту изборног права подношењем жалбе овом суду против решења Изборне комисије донетог по његовом приговору, уколико тим решењем не буде задовољан.
   
Због тога је  Управни суд  на основу  члана 54. став 3. Закона о локалним изборима сходном применом  члана 26. став 2. а у вези става 1. Закона о управним споровима,  одлучио као у диспозитиву решења.  
  


ПРЕСУЂЕНО У УПРАВНОМ СУДУ
дана 13. јуна 2012. године, 14,20 часова, II-2 Уж. 584/12

 

 Записничар                                  Председник већа-судија


Сандра Газетић, с.р.                       Томислав Медвед, с.р.

 

За тачност отправка
Управитељ писарнице
Дејан Ђурић

СЂ